Friday, November 30, 2012

Аудирование: 19. Syntymäpäivä Tapiolassa

Voi Kari !


Kello on melkein yhdeksän, ja kaikki on vielä kesken


Ota nyt vain rauhallisesti !


Kyllä me saame kaiken valmiiksi.


Mihin minä laitan nämä kukat ?


Pane ne television päälle.


Ja laita tämä tarjotin tuohon pöydälle.


Entäs nämä lihapullat ?


Laita nekin siihen pöydälle.


Ota juustot jääkaapista ja sipsit keittiökaapista.


Hedelmät voit laittaa tälle lautaselle.


Hae viinipullot parvekkeelta ja avaa ne, ole kiltti.


Minä otan sillä aikaa oluet ja muut juomat  jääkaapista.


Hei, Jutta ja Anssi, tulkaa sisään !


Nämä kukat ovat sinulle, Anna.


Voi kiitos


Minä panen ne heti maljakkoon.


Olemmeko me taas ensimmäisiä ?


Tietysti


Ja lähdette viimeisinä niinkuin tavallisesti.


No hei !


Paljon onnea, Kari !


Tämä on minulta ja Jutalta, onneksi olkoon !


Kiitos !


Onpa hieno paketti...


Esiliina ja keittokirja.


Oliko tämä Annan idea ?


Ei ollut.


Ihan oma idea se oli.


Jutta !


Tulisitko sinä hetkeksi tänne.


Minä haluan esitellä sinut Niinalle ja Mikolle.


Tässä on hyvä ystäväni Jutta


Hei ! Hauska tutustua !


Hei ! Sinäkö olet se saksalainen ?


Olen


Näkeekö sen heti päältä päin ?


Ei sentään, mutta Anna on kertonut sinusta.


Kuinka sinä olet oppinut suomea noin hyvin ?


Minä olen opiskellut suomea Berliinissä vuoden.


Ja täällä jo melkein puolitoista vuotta


Ja onneksi minulla on suomalaisia ystäviä, joiden kanssa puhun aina suomea


Puhumalla oppii puhumaan.


No sitten se pakollinen kysymys.


Mitä sinä pidät Suomesta ja suomalaisista ?


Minä viihdyn täällä oikein hyvin.


Rakastan suomen kieltä ja luontoa ja suomalaisia, myös miehiä.


Vaikka heidän käytöksensä on joskus vähän kummallista.


Mitä sinä tarkoitat ?


Miten niin kummallista ?


No jaa.


Sitä on vähän vaikea selittää.


Ota nyt vain rauhallisesti.


Paljon onnea, Kari.


onneksi olkoon


Hei ! Hauska tutustua !


Mitä sinä tarkoitat ?


Tavataan taas !

3 comments:

  1. Добрый день! Нашёл ошибку вместо /miten niin kummallisia?/ нужно /miten niin kummallista?/

    ReplyDelete
  2. Так же возник вопрос в фразе /Sitä on vähän vaikeaa selittää./ в слове /vaikea/ требуется партитив или это тоже ошибка и нужно просто писать /vaikea/ с одной /а/? Исправьте меня если я ошибаюсь.

    ReplyDelete