Monday, February 27, 2017

Supisuomea # 3. Suomalaista ruokaa (часть 3)

Katso osa 3-3 /12




Видео на официальном сайте курса: http://oppiminen.yle.fi/suomi-finnish/supisuomea/supisuomea-videot

Dialogit 3-3




Jälkiruoka - ja tietysti kahvi.Десерт - и конечно кофе.
Kaikkea ei tarvitse ottaa yhdellä kertaa.Все невозможно взять за один раз.
Tässä ravintolassa lounas alkaa kello 12 ja päättyy klo 15.Здесь в ресторане обед начинается в 12 часов и заканчивается в 15 часов.
Tarjoilija: -Päivää, tervetuloa.Дня, добро пожаловать.
Markku: -Päivää.Дня.
Tero: -Päivää, päivää.Дня, дня.
Tarjoilija: -Onko teitä kaksi?Вас двое?
Tero: -Meitä on kolme. Yksi tulee myöhemmin.Нас трое. Один прийдет позднее.
Tarjoilija: -Hei. Привет.
Tuomas: -Moi!Привет!
Tarjoilija: -Mitäs sais olla?Что желаете?
Tuomas: -Mulle kasvisruokaa. Tämä kukkakaali.. ja lasi vettä.Мне растительную пищу. Эту цветную капусту.. и стакан воды.
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Taru: -Ja mulle keittoa. Täähän on kasviskeitto?И мне суп. Это же растительный суп?
Tarjoilija: -Kyllä. Да.
Meira: -Joo, mä otan keiton ja lasillisen talon valkoviiniä.И я возьму суп и стакан домашнего белого вина.
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Tarjoilija: -Otatteko aluksi jotain juotavaa?Возьмете ли сперва какой-нибудь напиток?
Markku: -Minulle olut.Мне пиво.
Tarjoilija: -Kolmos- vai nelosolut?Трёшка (3.7% - 4.7%) или четверка (5,2 %) пиво?
Markku: -Kolmosta.Трёшку.
Tarjoiolija: -Kiitos.Спасибо.
Tero: -Ja minulle pullo kivennäisvettä.И мне бутылку газированной воды.
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Tero: -Kiitos.Спасибо.
Raija: -No niin, nuoret. Lohikeitto on valmista! Nyt ruvetaan syömään.Ну так, молодежь. Лососевый суп готов! Сейчас принимаемся есть.
Harri: -Tuoksuu tosi hyvältä…Пахнет действительно хорошо...
Tiina: -Joo, aivan ihana tuoksu. Äiti laittaa aina niin hyvää ruokaa!Ага, совсем прекрасно пахнет. Мама готовит всегда хорошую еду.
Raija: -No älähän nyt!Ну не сейчас же!
Harri: -Kiitos.Спасибо.
Tarjoilija: -Käykö talon viini?
Tuomas: -Joo, käy. Kiitos.
Taru: -No, mitä, siis mitä teillä töissä on tapahtunut?Ну, что, итак что у вас на работе произошло?
Ghadi: -Moi!Привет!
Tero: -Terve!Здравствуй!
Markku: -No hyvää päivää, Ghadi! Tule istumaan, istu vaikka siihen vastapäätäНу, хорошего дня, Гхади! Присядь, садись только напротив.
Ghadi: -Joo. Kiitti.Ага. Спасибо.
Tarjoilija: -Päivää, saako olla jotain juotavaa?Дня, что-нибудь выпить?
Ghadi: -Päivää. Minulle vettä, kiitos.Дня, мне воды, спасибо.
Markku: -Ja minulle vielä pullo olutta, kiitos.И мне ещё бутылку пива, спасибо.
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Tero: -Minä ottaisin lasin viiniä. Jos katson sitä listaa.Я взял бы стакан вина. Если я посмотрю из этого списка.
Tarjoilija: -Ole hyvä.Пожалуйста.
Tero: -Kiitos. Спасибо.
Tarjoilija: -No niin, löytyykö listalta jotain hyvää?Ну так, нашел ли в списке что-нибудь хорошее?
Ghadi: -Hei, pojat, listalla on "mamman lihapullat"Эй, ребята, в списке есть "мамины фрикадельки"
Markku: -Mamman lihapullia? Älä nyt!Мамины фрикадельки? Не прикалывайся!
Ghadi: -Kato! Смотри!
Markku: -No sitähän me tilataan kaikille, eikö niin?Ну мы закажем наконец, или нет?
Tarjoilija: -Se onkin suosittu lounasruoka.Это тоже популярное обеденная еда.
Markku: -No niin. Kiinni veti...Ну так. Согласен/уговорили...
Tero: -Minä otan kalaa. Siikaa. Ja tuon viinin.Я возьму рыбу. Сиг. И это вино.
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Tero: -Kiitos. Спасибо.
Tarjoilija: -KasviskeittoaРастительный суп.
Meira: -Kiitos.Спасибо.
Tarjoilija: -Kukkakaalia.Цветную капусту.
Meira: -Vau…Вау...
Tuomas: -Kiitti.Спасибо.
Tarjoilija: -Olkaa hyvä.Пожалуйста.
Meira: -Kiitos. Toi näyttää ihanalta!Спасибо.Выглядит прекрасно!
Tarjoilija: -Lihapullat.Фрикадельки.
Markku: -Kiitos.Спасибо.
Tarjoilija: -Siikaa.Сиг.
Tero: -Kiitos.Спасибо.
Ghadi: -Kiitoksia.Спасибо.
Tero: -Siika näyttää kyllä hyvältä…
Tuomas: -Hei, anteeks! Saatasko me lasku?Эй, извините! Можем ли получить мы счёт?
Tarjoilija: -Joo.Да.
Tuomas: -Kiitos.Спасибо.
Naisasiakas: - Saisinko laskun?Можно ли счет?
Tarjoilija: -Kiitos.
Markku: -Anteeksi, tarjoilija, saisimmeko laskun?Извините, официант, можно ли нам счет?
Tarjoilija: -Kiitos.Спасибо.
Saisimmeko laskun?Можно ли нам счет?
puhekielessä: saataisko me lasku tai saatasko me laskuв разговорной речи: "saataisko me lasku" или "saatasko me lasku"
Kiitos.Спасибо!
Lasku - päätös hyvälle aterialle ravintolassa. Toivottavasti ruoka maistui. Hyvää jatkoa!Счёт - окончание хорошего угощения/трапезы в ресторане. Надеюсь еда была вкусной. Хорошего продолжения!
Nähdään taas!Увидимся снова!

No comments:

Post a Comment