Saturday, April 1, 2017

Suomea, olkaa hyvä! Oppitunti 4



Dialogit






Timo
Ramona, missä sinun äitisi on?Рамона, где твоя мама?
Ramona
Hän on nyt töissä mutta tulee illalla kotiin.Она сейчас на работе, но придет вечером домой.
Kirsi
Mikä sinun äitisi ammatti on?Кем твоя мама по профессии является?
Ramona
Hän on toimittaja.Она является редактором.
Kirsi
Minäkin olen toimittaja.Я тоже являюсь редактором.
Mummo
Timo, oletko sinäkin toimittaja?Тимо, являешься ли ты тоже редактором?
Timo
Ei, minä olen näyttelijä.Нет, я являюсь актером.
Ramona
Ja minä olen koululainen.И я являюсь школьницей.
Mummo
Minä olen eläkeläinen.Я являюсь пенсионеркой.




Timo
Sinikka, mikä sinä olet ammatiitasi?Синикка, кто ты по профессии?
SinikkaMinä olen toimittaja. Entä sinä, mikä sinä olet ammatiitasi?Я редактор. А ты, кто ты по профессии?
Timo
Minä olen näyttelijä.Я актер.
Sinikka
Missä sinä olet työssä?Где ты работаешь?
TimoMinä olen työssä Kansallisessa teatterissa Petroskoissa.Я работаю в Национальном театре в Петрозаводске.
SinikkaMinäkin olen työssä Petroskoissa. Työskentelen Karjalan televisiossa.Я тоже работаю в Петрозаводске. Работаю в Карельском телевидении.
Timo
Puhutko sinä työssä suomea?Говоришь ли ты на работе по-фински?
Sinikka
Kyllä, mina puhun televisiossa suomea.Да, я говорю на телевидении по-фински.
Timo
Minäkin puhun työssä suomea.Я тоже говорю на работе по-фински.




MinnaTarja, mikä sinä olet ammatiltasi?Тарья, кто ты по профессии?
Tarja
Minä olen opiskelija.Я студентка.
Minna
Missä sinä opiskelet?Где ты учишься?
TarjaMinä opiskelen yliopistossa Savonlinnassa.Я учусь в университете Савонлинна.
Minna
Minäkin olen yliopistossa, mutta minä opetan.Я тоже в университете, но я преподаю.
Tarja
Mitä sitä opetat yliopistossa?Что ты преподаешь в университете?
Minna
Minä opetan suomen kieltä Petroskoin yliopistossa. Minä olen opettaja.Я преподаю финский язык в университете Петрозаводска. Я преподаватель.




Sinikka
Ramona, oletko sinä koululainen?Рамона, являешься ли ты школьницей?
Ramona
Kyllä, minä olen koululainen.Да, я являюсь школьницей.
Sinikka
Mitä koulua sinä käyt?В какую школу ты ходишь?
Ramona
Minä käyn koulua numero 17.Я хожу в школу номер 17.
SinikkaOnko koulu numero 17 suuri koulu?Является ли школа номер 17 большой школой?
Ramona
Kyllä, koulu numero 17 on suuri koulu.Да, школа номер 17 является большой школой.
Sinikka 
Kuka sinun opettajasi on?Кто твоя учительница?
Ramona
Minun opettajani on Nina Pavlovna. Hän on hyvä opettaja. Hän opettaa suomen kieltä.Моя преподаватель Нина Павловна. Она является хорошим преподавателем. Она преподает финский язык.
Sinikka
Mikä sinun äitisi on ammatiltaan?Кто твоя мама по профессии?
Ramon
Minun äitini on toimittaja. Hän on työssä Carelia-lehdessä.Моя мама является редактором. Она работает в журнале "Карелия".

No comments:

Post a Comment